Thursday, February 19, 2009

Pengenalan Matruh Dan Siwa


Matruh mempunyai pantai yang tercantik di dunia,Matruh juga mempunyai pantai dimana Cleopatra pernah bersiram dan mandi disana yang dipanggil (Hammam Cleopatra),Matruh merupakan sebuah pekan pantai,dan tempat ratu Cleopatra dan Mark Anthony suatu ketika dahulu mempunyai sebuah istana. Matruh atau nama asalnya Marsi Matruh terletak di barat laut Mesir, jarak ke Matruh adalah 600 km dari Kota Kaherah dan mengambil masa 9 jam perjalanan untuk sampai kesana dengan menaiki bas,Perjalanan menuju ke Matruh ini kawasan sekitarnya di kelilingi padang pasir dan melalui Iskandariah dan Al Alamin.Matruh juga merupakan pusat peranginan sederhana pada musim panas yang mempunyai mercu tanda seekor kijang,Buah zaitun dan Anggur merupakan tanaman utama bagi Matruh.terdapat kawasan tinggalan perang antara Mesir Jerman dan Perancis yang di kenali sebagai Mathaf Al Alami.

Manakala Siwa pula merupakan kawasan Oasis yang subur di kelilingi padang pasir.Kawasan subur ini mengandungi tasik dan tanaman yang subur seperti tamar dan zaitun di mana Siwa merupakan kawasan pengeluar utama Mesir bagi kedua-dua jenis tanaman tadi. Siwa juga kawasan pemerintahan Cleopatra dan juga Alexender pernah datang kesini kerana kecantikan Cleopatra.jarak perjalanan dari matruh ke siwa sekitar 360 km yang mengambil masa 4 jam perjalanan.

Siwa juga dikenali sebagai Jazirah Malah(Garam) kerana di kelilingi oleh lautan garam iaitu 90 km dari paras laut. juga di kenali Jazirah Balah (Buah Kurma) kerana terdapat banyak pokok kurma, Jazirah Fatmas ini telah di namai oleh orang2 barat, dinamakan Jazirah kerana terletak ditengah2 laut Jerman,disini terdapat kebun yang terletak di tasik garam,di sini juga terdapat sebuah kolam mandi Cleopatra dan menjadi sumber air bagi kebun di situ,Oasis siwa di kelilingi padang pasir yang luas dan terletak di bahagian barat Qattara di engah-tengah padang pasir Libya dalam negara Mesir ini,jaraknya ketenggara matruh sekitar 300 km.

Di Siwa terdapat kilang air mineral yang berjenama AQuA Siwa dan Safi, Siwa juga adalah pengeluar Kurma,Minyak Zaitun,Buah Zaitun dan Balah Billuz(Kurma dan Kacang)yang terbesar di Mesir dan kota kedua terbesar di dunia sebagai pengeluar tamar dan zaitun,masyarakat Siwa mengunakan bahasa Barbar(bahasa dari libya) sebagai bahasa perantaraan diantara mereka serta merupakan golongan yang susah menerima Islam pada suatu ketika dahulu.Tetapi apabila memluk Islam mereka adalah golongan yang berpegang teguh pada ajaran Islam.

P/s kepada sesiapa yang ingin melancong ke matruh dan siwa jangan cari kenderaan yang takder aircond tau..kalau tak nanti jadi ikan bakar ler hik hik hik...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

.::Rise Of Islam::.

FOM Ads II
FOM Ads

Rangkaian Islam

Download

Followers

سبحان الله

Tazkirah Hari ini

Kata2 Imam Syafie : Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?"
Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."


  © Blogger template 'Grease' by Fariezatie 2010

Back to TOP