Wednesday, May 13, 2009

Wabak Swine Influenza


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...sedikit coretan... untuk sahabat2 yang selalu berkunjung ke blog ana,mohon jutaan kemaafan sebab jarang update blog nih,sebab ana sekarang berada dalam fatrah imtihan fasa 2,ana pun masih baru dalam dunia penulisan ni...sementara mengisi masa lapang,hilangkan pening study,sedikit info ana nak kongsikan dengan sahabat2 baru2 ni seluruh dunia di kejutkan dengan satu wabak,penyakit atau ape2 jer la yang berkaitan dan sewaktu dengannya...iaitu virus swine influenza...

Sejarah

Pada 5 Februari 1976, tentera di Fort Dix, Amerika Syarikat menyatakan dirinya letih dan lemah dan mati keesokannya.Doktor mengesahkan kematian berpunca daripada virus swine sebagaimana tahun 1918 akibat pandemik selesema. Presiden Gerald Ford diminta mengarahkan rakyat disuntik dengan vaksin. Namun rancangan suntikan itu dibatalkan.

Pada Ogos 20, 2007 wabak swine Influenza
menyerang Nueva Ecija dan tengah pulau Luzon, Filipina. Pada 1968 ,virus "Hong Kong” membunuh lebih sejuta orang di seluruh dunia .(1)

Bagaimana ia menjangkiti manusia

Wabak selesema babi ini menjangkiti manusia daripada babi yang telah dijangkiti virus. Dalam sesetengah kes, wabak ini boleh menjangkiti manusia di dalam persekitaran yang kurang mempunyai kaitan dengan babi. Wabak ini boleh merebak dan berjangkit sesama manusia yang mempunyai hubungan rapat langsung.

Selesema babi pada manusia

Mereka yang bekerja dengan ternakan ayam, itik dan babi, terutama mereka dengan dedahan langsung, mempunyai risiko meningkat pada jangkitan zoonotik dengan virus influenza endemik pada haiwan tersebut, dan membentuk populasi hos manusia dalam mana zoonosis dan penyusunan semula boleh berlaku serentak.Transmission of influenza from swine to humans who work with swine was documented in a small surveillance study performed in 2004 at the University of Iowa. Kajian ini antara lain membentuk cadangan bahawa mereka yang bekerja mengendali ayam, itik dan babi mesti menjadi tumpuan bagi peningkatan pemantauan kesihatan awam. Wabak selesema babi 2009 kelihatannya penyusunan semula beberapa strain virus influenza A subtaip H1N1, termasuk jenis influenza manusia dan dua jenis endemik pada babi, dan juga influenza burung.

Laporan WHO 2009

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesahkan 62 nyawa mati akibat virus H1N1 ini, yang menggabungkan virus babi, burung dan manusia. Ia menyamai dengan selesema biasa dengan demam, batuk, hidung berair dan lenguh anggota badan. Setakat ini tidak ada vaksin yang sesuai. Ketua Pengarah WHO, Margaret Chan, menyatakan penularan virus di Amerika Utara amat serius dan berpotensi bertukar wabak sejagat. Sekurang-kurangnya 81 mati akibat pneumonia teruk yang disebabkan penyakit seperti selesema. Sebilangan yang mati itu memiliki versi unik virus selesema A/H1N1, iaitu gabungan virus burung, babi dan manusia. 11 kes di California, Kansas dan Texas manakala 8 pelajar sekolah di New York City dijangkiti virus selesema, dipercayai jenis sama.

Buat semua sahabat di Perlembahan Nil ini jika sahabat2 rasa tak sihat,demam ke batuk ke terus la berjumpa doktor...buat pemeriksaan dengan teliti...mana lah tahu kalau2 sahabat terkena jangkitan virus ini...baru2 ni pon ana tak berapa sehat langkah terbaik ana buat pemeriksaan doktor,Alhamdulillah doktor cakap takde pape...Doakan ana cepat sembuh.

Tetapi kita semua kena ingat, semua Rahmat dan musibah ini datangnya dari Allah Taala...sebagai peringatan kepada hambanya...supaya kita lebih mendekat diri kita Padanya...

"Sesungguhnya orang-orang yang ber-iman dan beramal saleh dan tetap hatinya ingat kepada Allah (selalu menyebut Allah), mereka itu isi syurga dan kekal didalamnya" (QS.Hud ayat 23)

Bitaufiq wa Najah...

(sumber Wikipedia)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

.::Rise Of Islam::.

FOM Ads II
FOM Ads

Rangkaian Islam

Download

Followers

سبحان الله

Tazkirah Hari ini

Kata2 Imam Syafie : Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?"
Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."


  © Blogger template 'Grease' by Fariezatie 2010

Back to TOP