Friday, May 8, 2009

Jangan Stress...

Assalamualaikum warahmatullahi Wabarakatuh...buat sahabat yang bakal menghadapi imtihan,semoga berjaya dalam imtihan kali ini...bagi yang stress tension futur tak semangat bawak bertenang...mungkin posting kali ini sedikit sebanyak boleh membantu sahabat2 sekalian...meh baca meh...

“Bila Anda buat sesuatu, jangan fikir diri sendiri. Banyak-banyaklah fikirkan orang lain terutama apa yang Anda boleh buat untuk merubah mereka berubah jadi lebih baik, lebih maju dari sebelumnya.

Bila orang lain ngumpat pasal Anda, meluat melihat kerajinan Anda, jangan fikir sangat soal mereka. Banyak-banyaklah fikir diri sendiri. Tanya diri Anda, apa yang Anda boleh buat untuk memajukan diri sendiri ke tahap lebih baik dari yang sebelum ini?”

Fikiran kita lebih banyak kita gunakan pada orang lain, bukan pada diri sendiri. Kita selalu memikir apa yang mereka cakapkan pasal kita, kita membayangkan air muka mereka yang kurang senang dengan kita, kemudian kita selalu ingat apa yang diorang tak suka pasal kita. Akhirnya, ia membuat kita jadi tidak selesa. Selepas itu, stress pula!

Kita buat buruk pada orang, perbuatan kita akan dibalas dua kali ganda, mungkin sapplo kali ganda lebih buruk! Kesannya, kita akan ditemukan dengan situasi buruk yang membuat idup kita susah, buruk jadinya.

Tetapi, kita buat baik pada orang, perbuatan kita akan dibalas dua kali ganda juga, mungkin suplo kali ganda lebih bagus juga! Kesannya, kita akan ditemukan dengan situasi baik yang membuat hidup kita jadi senang, jadi baik. Hebat dan bagus. Dari situlah kita muncul cemerlang dalam pelajaran, pekerjaan atau perniagaan kita. Sebab itulah orang-orang berjaya, orang-orang cemerlang semuanya orang baik-baik.

Kan hidup jadi lebih lancar, lebih tenang bila kita selalu buat baik, fikir baik-baik dengan semua orang? Sebab apa kita selalu memikir yang buruk-buruk, yang negatif pada orang? Untuk apa dan apa hasilnya?

Walaupun orang boleh buat buruk pada kita jika kita buat baik sentiasa, namun kita tidak akan rugi apa-apa (walaupun sebenarnya kita boleh rugi berjuta-juta bila orang tipu kita). Dalam jangka masa panjang, kita akan makin cemerlang, makin bahagia dan makin tenang. Kesannya selepas itu, kita akan ceria dan gembira, termasuk makin seronok bekerja,mahupun belajar.

Hidup kita ni penuh dengan pelbagai keajaiban yang akan membawa kepada pelbagai kebahagiaan. Kita akan jumpa semua tu bila kita start buat baik pada orang, berfikiran baik-baik, berkata yang baik-baik, sebaik mungkin yang pernah kita pernah buat sepanjang hidup kita.

Seperti dalam fatrah exam,imtihan,dan sewaktu dengannya...waktu2 macam ni rasa macam otak nak tercabut pun ada,lumrah kehidupan manusia takkan terlepas dari ujian dan cubaan...putus asa tumbang jatuh naik balik asam garam kehidupan,yang penting kena sabar,untuk dapatkan yang terbaik dikalangan yang terbaik bukan senang.

Walapun Anda pernah jatuh sekali, tapi bila Anda menten selalu fikir baik-baik, berperangai yang baik-baik,tenang dalam setiap perkara, Anda akan GO UP berkali-kali Insya Allah

“Orang yang bodoh tidak belajar daripada apa-apa,
Orang sederhana belajar daripada pengalaman sendiri,
Orang bijak belajar daripada pengalaman orang lain.”

Bittaufiq wa najah...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

.::Rise Of Islam::.

FOM Ads II
FOM Ads

Rangkaian Islam

Download

Followers

سبحان الله

Tazkirah Hari ini

Kata2 Imam Syafie : Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?"
Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."


  © Blogger template 'Grease' by Fariezatie 2010

Back to TOP