Saturday, January 16, 2010

Dunia Makin Tua Manusia Makin Lupa.....




2010 telah menjelang. Terasa begitu sekejap sahaja masa berlaku tanpa kita sedari. Semakin hari semakin tua usia kita dan semakin hampir kita kepada saat kematian. Ingatlah tiada yang kekal selamanya melainkan Allah s.w.t. Begitu juga Dajal akan mati setelah menyesatkan manusia di muka bumi ini ribuan tahun. Dari tamadun Mesir Purba, Babylon, Maya, China sehinggalah sekarang dia masih lagi menyesatkan manusia. Hanya menunggu masa yang sesuai untuk muncul kemabli dan mengaku tuhan/penyelamat.

Tetapi perasankah anda, permulaan 2010 ini penuh dengan pelbagai peristiwa seakan memberi petanda kepada kita. Bagi yang peka dengan keadaan sekeliling mungkin perasan dengan perubahan ini, tetapi bagi yang kurang mengambil tahu mungkin masih tidak tahu. Tidak mengapa, mari kita sama-sama teliti dan renungi kejadian-kejadian yang telah terjadi pada 2010 yang baru setapak melangkah. Jadikan artikel ini sebagai peringatan kepada kita dan sama-sama kita renungkan sementara pintu taubat masih terbuka untuk kita.

Pertamanya saya ingin mengajak saudara-saudari, tuan puan untuk membaca dan renungi sabda Rasullulah ini:

Kiamat tidak akan berlaku kecuali apabila ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru-hara dan banyak pergaduhan iaitu pembunuhan
- Sahih Bukhari

Jika kita perhatikan hadis Rasullulah ini dengan situasi zaman sekarang. Adakah ianya bertepatan? Gempa bumi boleh dikatakan berlaku setiap hari sekarang, pembunuhan juga menjadi satu kebiasaan di mana-mana terutama penindasan umat Islam Palestin oleh rejim Zionis laknatullah.

Mari kita selidiki apa yang telah terjadi pada 2010 dengan harapan ia dapat sedikit sebanyak menimbulkan rasa keinsafan di dalam diri kita semua. Bermulanya 2010 dengan isu penggunaan kalimah suci Allah oleh agama lain yang telah mencetuskan huru-hara di dalam negara sehingga menyebabkan rumah ibadat agama diserang.


Peristiwa gerhana matahari dan bulan juga telah berlaku pada awal tahun ini. Dan peristiwa ini telah terjadi pada 1 Januari 2010 (gerhana bulan) yang telah jatuh pada hari Jumaat dan pada 15 Januari 2010 (gerhana matahari) yang juga jatuh pada hari Jumaat. Dua gerhana yang berlaku dalam jangkamasa 2 minggu dan jatuh pada hari Jumaat. Dan kiamat juga akan berlaku pada hari Jumaat.Subbahanallah Agungnya ciptaan ALLAH Adakah ini membawa sebarang petanda dari pencipta alam semesta ini kepada hambanya bahawa masanya kian hampir?



Seterusnya kita beralih kepada bencana alam yang saban hari semakin banyak berlaku. Bermulanya tahun 2010 dengan gempa bumi di Kepulauan Solomon, Haiti, California, banjir di Brazil dan letusan gunung berapi di Congo. Ini adalah antara bencana alam yang saya tahu, mungkin ada lagi yang telah terlaku tetapi tidak saya kongsikan di sini.

Gempa bumi di Haiti




Banjir di Brazil





Gempa bumi di California



Letusan Gunung Berapi Nyamuragira di Congo






Bukanlah mahu menakutkan anda semua tetapi hanyalah untuk anda berfikir sejenak tentang perkara ini. Bumi ini sudah terlalu tua dan Rasullulah pernah bersabda bahawa zamannya dengan kiamat hanyalah ibarat jarak antara jari telunjuk dan jari tengah sahaja. Kini sudah lebih 1400 tahun ia berlalu dan boleh dikatakan semua tanda kecil kiamat sudah terjadi, hanya menunggu tanda-tanda besar untuk terjadi. Wahai umat Islam, sudah tiba masanya kita bangkit kembali, bersatu demi agama Islam tercinta. Sekian lama mereka memecah belahkan kita menerusi fahaman politik yang akhirnya hanya merugikan kita sendiri, Ordo Ab Chao. Bersatulah di bawah satu panji, panji Islam. Sudah masanya kita berubah dan kembali bangkit di akhir zaman.


Sebelum saya akhiri artikel ringkas dari saya, mari kita renungi firman Allah:


Aku bersumpah dengan Hari Kiamat;

Dan Aku bersumpah dengan "Nafsul Lawwaamah" (Bahawa kamu akan dibangkitkan sesudah mati)!

Patutkah manusia (yang kafir) menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-tulangnya (dan menghidupkannya semula)?


Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tulang yang lebih halus dari yang lain).

(Kebenaran itu bukan tidak ada buktinya), bahkan manusia (yang ingkar) sentiasa suka hendak meneruskan perbuatan kufur dan maksiat (di sepanjang hayatnya, sehingga ia tidak mengakui adanya hari kiamat).


Dia bertanya (secara mengejek): "Bilakah datangnya hari kiamat itu?"


Maka (jawabnya: hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut),


Dan bulan hilang cahayanya,


Dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama,


(Maka) pada hari itu, berkatalah manusia (yang ingkarkan hari kiamat): "Ke manakah hendak melarikan diri?"


Tak usahlah bertanya demikian! Tidak ada lagi tempat perlindungan!


Pada hari itu, kepada Tuhanmu lah sahaja terserahnya ketetapan segala perkara.


Al-Qiaamah 1-12



Fikirkan semula

TIMURLANE@TAMERLANE

TIMURLANE juga disebut sebagai TAMERLANE yang asalnya dari nama Temur yang pincang ( Lame ) Tamerlane, seorang berkeketurunan Genghis Khan, beliau lahir di Samarkand pada 1336. Pada mulanya beliau ini dikatakan sebagai pencuri kecil dan terluka oleh panah ketika mencuri kambing biri-biri. KeCacatannya itulah menjadikan sebahagian daripada nama-Nya: iaitu "Temur yang Pincang ( Lame)".


Tujuan dari artikel ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mengungkap kembali sejarah Islam yang silam agar kita mengerti bagi terus mengungkap Konspirasi dunia hari ini agar kita juga punyai asas kesejarahan, jatuh bangunnya Islam dahulu dan kini.Agak penting bagi kita memiliki asas sejarah dan bagi peminat sejarah pula bolehlah memperhatikan bagaimana Islam itu naik dan jatuhnya kerana sebagaimana Islam itu berdiri dahulu dan ianya tetap akan bangun mengikut cara asalnya juga cumanya keadaan zamannya sahaja yang berbeza.




Kembali membahas kehidupannya Timurlane ,di mana ia bangkit dari kedudukan yang rendah hati sebagai penguasa besar kerajaan selain Transoxiana yang menjadi sebahagian daripada Turkistan, Afghanistan, Parsi, Syria, Qurdistan dan sebahagian besar Asia Kecil.( Transoxiana adalah daerah purba Asia Tengah iaitu, secara harfiah, melintasi (trans) Sungai Oxus. Ini adalah bahagian utama dari jalan Sutera. Oxus didasarkan pada nama Greece bagi sungai Amu Darya, sedangkan Transoxiana adalah nama Latin untuk daerah moden sesuai dengan Uzbekistan, Tajikistan dan Kazakhstan barat daya. Transoxiana adalah daerah dengan dua padang pasir, di mana Kara Kum Kum dan Kyzyl, yang terletak di antara sungai-sungai Amu Darya dan Syr Darya. Bahagian dari kawasan itu juga merupakan sebahagian daripada Empayar Parsi di mana ia dikenali sebagai satrapy daripada Sogdiana.)



Dengan mangkatnya Sultan Abu Sa'id boleh dikatakan kembalilah tanah Iran ke dalam kekacauan,sehingga Amir negeri Kashghar dan Badakhshan mulai menakluki ke Tanah Iran. Waktu itu Timurlane menjadi kepala kaumnya di Samarkand.Mulanya dengan sabar dia menunjukkan kesetiaan pada penakluk yang datang ke negerinya, hinggalah dia mendapat kepercayaan dan sampai dia sanggup menunggu kesempatan yang baik untuk mula naik. Akhirnya tercapailah sebahagian besar dari cita-citanya yang tinggi itu. Cita-citanya ialah jika hanya satu tuhan yang berkuasa di langit maka di dunia ini pun hendaknya satu Raja pula yang berkuasa iaitu dirinya sendiri. Kakinya yang pincang tidak menghalangnya buat mencapai maksudnya yang besar itu .

Dengan padamnya cahaya kerajaan Mongol keturunan Genghis Khan itu, dapatlah dia kesempatan buat mengadu untung nasibnya dalam mencapai maksudnya itu. Bintangnya mulai menyinar terang pada tahun 1380 tatkala dia telah menyusun pengikutnya kaum Tartar dalam menakluki negeri. Afghanistan merupakan negeri pertama yang dapat ditaklukinya, Tanah-tanah Iran dan Kurdistan menyusulinya selepas itu. Di tahun 1393 M, ditaklukinya pula kota Baghdad dan dalam masa dua tahun seluruh negeri di pinggir Dajlah dan El-Furat telah jatuh di bawah kekuasaannya. Sesampai di Takrit tanah kelahiran Sultan Salahuddin di suruhnya mendirikan 'Pyramid' dari kepala penduduk yang di bunuh. Di tahun 1395 dia menakluki sampai ke tanah Rusia dan lebih setahun dia menduduki Kota Moscow. Tiga tahun kemudian di tahun 1398 beliau mula memasuki India dan menaklukinya sampai ke pusat Pemerintahannya iaitu Delhi. Dia masuk ke Tanah India dengan diikuti 400 000 orang tentera. Satu demi satu negeri di India sebelum masok ke Delhi itu ditaklukinya, di rompaknya penduduknya dan di bunuhnya. Seketika akan masuk ke India itu tenteranya telah menawan tidak kurang dari 100 000 orang. Oleh kerana di pandang tawanan-tawanan itu memberati dan susah utnutk menyediakan makanannya, disuruhnya bunuh kesemuanya ,senang cerita!
Setelah itu dia pulang ke pusat kekuasaannya di Tanah samarkand membawa kekayaan yang berlipat ganda tak terkira nilainya.


Cuma sekali dia berjumpa dengan musuh yang tidak mahu menerima kekejamannya maka dia akan melawan kejam dengan bertambah kejam pula, antaranya Sultan Barquq, salah seorang Sultan Mameluk yang terkenal di Mesir. Utusan-utusan Timur yang datang ke Mesir katanya membawa damai telah dibunuh dan kemudian janggutnya dicukur dan di suruh pulang. Cukur Janggut adalah suatu penghinaan yang paling besar pada masa dahulu.



Lalu kampung halaman ku, Samarcanda ...
Menjadi terkenal melalui benua terjauh,
Sebab ada istana-istana akan ditempatkan,
Menara yang bersinar di langit akan kecewa,
Dan melemparkan kemasyhuran Ilion's menara ke neraka.





Sekali lagi Mesir telah dapat bertahan menghadapi gelombang serangan Mong0L. Di tahun 1401M, dia masuk ke tanah Suria sebelah Utara ,dihentam dan didudukinya pula negeri Halap ( Aleppo ).

Hampir keseluruhan penduduk Muslim yang dikatakan sebagai munafik di negeri itu di Bunuh dan kepalanya disusun menjadi "bukit-bukit" dan dikatakan luasnya satu bukit berkepala itu seluas 20 hasta bujur sangkar dan tingginya 10 hasta ( sehasta bersamaan dengan lebih kurang sejengkal ) , tidak kurang daripada 20 000 biji kepala. Rumah-rumah banyak dihancurkan demikian juga masjid dan madrasah-madrasah pusaka Kerajaan Nuruddin Zanki dan Salahuddin. Kemudian dia berangkat ke Damaskus melalui Homat dan Homs dan Ba'albaka, kesemuanya tidak ada yang dapat bertahan. Pertahanan Sultan Faraj, iaitu Sultan Mameluk Mesir yang menguasai Damaskus tidak berhasil, meskipun dengan gigih bentengnya telah dipertahankan sebulan lamanya. Setelah dapat menduduki Damaskus ,Timurlane memeirntahkan tenteranya menakluki dan merompak kemudian disuruhnya bakar sehingga musnahlah Masjid Umayyah yang bersejarah itu. Kemudian itu dipaksanya ulama-ulama yang masih tinggal mengeluarkan fatwa menghalalkan tentang perbuatannya di Damaskus itu. Dikatakan pada masa itu yang beliau ini adalah cambuk azab siksa Tuhan kepada penduduk yang telah lupa kepada Tuhan. Dan bilamana telah selesai fatwa itu dikeluarkan ,ulama-ulama dan ahli pertukangan dan ahli seni yang masih tinggal diangkutnya terus ke Samarkand dengan niat hendak memindahkan keindahan Kebudayaan di sana ke pusat negerinya.




Setelah itu dengan segera dia pun berangakat ke Baghdad hendak menghukum penduduknya yang telah membunuh beberapa orang pesuruhnya kerana tidak dapat menahan hati melihat kezaliman mereka. Sampai di baghdad dilakukannyalah pula kekejaman sebagai yang dilakukan di tempat lain ;bunuh penduduk dan susun kepalanya menjadi 'bukit-bukit'. Dalam Kota Baghdad didirikanlan 120 buah bukit-kepala itu. Demikian juga yang pernah dilakukan di Isfahan, dengan membunuh habis penduduk dan menyusun kepala mereka menjadi bukit-bukau.




Di tahun 1402 M, dimulainyalah menyerang Asia Kecil dengan maksud menghancurkan Kerajaan Turki Osmaniah. Pada 21 Julai 1402 M. bertemulah tenteranya dengan tentera Sultan Bayazid di Angkara. Terjadilah pertempuran hebat ,besar dan dahsyat sekali. Bayazid tidak dapat bertahan sehinggalah beliau tertawan . Kota Brossa di Azmir, pusat kerajaan Osmani ketika itu dapat pula di duduki. Bayazid sendiri dalam perjalanan itu kalau siang hari diikat dengan rantai dan kalau malam hari dimasukkan ke dalam kandang besi, sampai meninggal dalam perjalanan.

Setelah selesai menaklukkan musuh-musuhnya ,baik di Turki atau di Damaskus dan di India, belumlah puas hatinya sebelum dia dapat pula menaklukkan negeri yang besar ,iaitu Tiongkok. Sebab Tiongkok adalah negeri kedudukkan Maharaja-Maharaja yang berdarah Mongol, seketurunan dengannya. Maka disusunnyalah satu tentera yang besar pula. Bahaya Mongol yang seketurunan itu sudah lama di rasai oelh Maharaja-maharaja Tiongkok sehingga baginda perintahkan membuat dinding Tiongkok yang terkenal hingga ke hari ini. Tetapi di dalam perjalanan hendak menuju Tiongkok itu, Timurlane mati di tengah jalan, dalam usia 71 tahun. Jenazahnya diangkat kembali ke Samarkand dan di sana terdapatlah kubur manusia yang dahsyat dan menakutkan itu sehingga sekarang ini.



Yang ajaib sekali apabila dipelajari jiwa Timurlane atau Temurlane ini ialah bahawa dalam kekejaman dan kebengisannya itu, dia adalah seorang yang sangat soleh! Dia penganut mazhab Syiah dan setia mempertahankannya. Lagi pula dia menyukai Tasauf Tariqat Naqshabandiyah.


Keturunan-keturnan Timurlane


Setelah dia merasa ajalnya akan sampai diwasiatkannya orang yang akanmenggantikannya ialah Puteranya yang bernama Pir Muhammad Jahangir yang ketika itu menjadi Gabenor di Kandahar. Tetapi belum pun sempat Pir Muhammad sampai ke Samarkand hendak menjawat pangkatnya yang mulia itu, saudaranya Khalil Mirza telah dapat merebut kekuasaan dan di suruhnya racun saudaranya yang berhak itu sehingga mati.

Tetapi Khalil Mirza tidak dapat mengendalikan pemerintahan dengan baik kerana tidak mempunyai penuh kewibawaan. Umurnya telah dihabiskan dalam bersenang-senang dan berfoya-foya menghabiskan dan memusnahkan harta benda peninggalan ayahnya yang besar itu pemikat hati seorang Puteri kekasihnya. Melihat perangainya yang demikian ,tampillah ke muka saudaranya yang lain bernama Shah Rukh. Dirampasnya kekuasaan dari abangnya Khalil Mirza dan abangnya itu ditawan pula. Setelah diajar di dalam penjara beberapa lamanya , dilepaskannya dan diberi jawatan wali negeri di Khorasan, Tetapi tidak lama sesampai di sana dia pun menemui ajalnya.

Setelah Shah Rukh memerintah ( 1404 - 1447 ) dicubanyalah menyusun dan mengatur negara besar yang diwariskan oleh ayahnya itu dan tidaklah lagi dia hendak menakluki dan menjajah negeri sebagaimana bapanya. Hanya diperintahkannya kepada wali-wali di negeri yang luas itu supaya setia mengaku dan takluk kepadanya.Maka adalah raja-raja negeri itu yang patuh menurut kehendaknya dan ada juga yang melawan. Dan yang melawan itu ialah Barsebai, RAja Mameluk di Mesir.

Shah Rukh menyatakan niat-nazarnya hendak memberi pakaian ( Kiswah ) Kaabah. Tetapi Barsebai Sultan Mesir tidak mahu melepaskan haknya memberi pakaian itu sebab memberi pakaian Kaabah sudah menjadi tradisi sejak ratusan tahun adalah hak kerajaan Mesir. ( sampai sekarang ini pun hak itu masih dipegang oleh kerajaan Mesir )

Setelah maksudnya itu dikhabarkan kepada raja Mesir maka Raja Mesir menjawab ; supaya niat dan nazarnya itu sampai, buatlah kiswah itu lalu jual dan hasilnya kirimkan kepada fakir-miskin di Mekah. lalu Shah Rukh mengirim utusan yang lain ke Mesir, sambil membawa pakaian persalinan kebesaran , sebagai pakaian rasmi yang biasa diberikan kepada Gabenor-Gabenor atau Raja-Raja yang bertakluk kepada Kerajaan Timur. Bukan main murka sultan Mesir menerima pakaian persalinan itu, lalu dirobek-robeknya di hadapan majlis umum dan utusan yang membawa itu disuruh pukul sampai berdarah-darah, ditelanjangi dandiikat kakinya lalu dijulurkan kepalanya ke dalam sumur dalam keadaan cuaca yang sangat dingin ketika itu.





Tentangan yang sperti itu tidaklah dapat dibalas lagi oleh Shah Rukh sebab kekuatan kerajaan Timurlane mulai pecah. Shah Rukh meninggal dalam usia 72 tahun ( 1447 ) ,setelah memerintah selama 38 tahun. Pemerintahannya adil dan sikapnya lemah lembut. Setelah dia wafat naiklah memrintah puteranya Uluq Bey ( 1447 - 1452 M. ). Raja ini lebih terkenal bukanlah kerana kejam pemerintahannya sebagai neneknya, dia masyur adalah kerana alimnya dan hidup sebagai seorang sarjana ilmu pasti. Nasib raja sarjana itu amatlah buruknya kerana belum pun lama beliau memerintah Puteranya sendiri Abdullatif mendurhaka kepadanya. Dibunuhnya ayahnya itu dan dialah yang menduduki di atas singgahsana. Beberapa hari saja dia berbesar hati atas kemenangannya. Setelah dia duduk di atas kerusi yang disangkanya empuk itu,dia menjadi muram dek kerana setiap malam dia bermimpi kedatangan ayahnya menyesali akan perbuatannya.

Dia merasa seakan-akan dikejar-kejar oleh roh ayahnya sehingga matilah ia.Dengan kematian Abdullatif tidak ada lagi raja yang besar yang dapat menjaga warisan yang luas itu sampailah naik cucu Timurlane yang lain iaitu Abu Sa'id ( 1452 - 1469 M ).

Abu Sa'id ( Yang Empunya Bahagia ) rupanya sudah dua kali dalam sejarah Mongol. Yang pertama keturunan Hulagu dan yang kedua adalah keturunan Timurlane . Di tangan kedua Abu Sa'id inilah habis habis kebahagiaan kerajaan nenek moyangnya . Di zaman Abu Sa'id keturunanTimur ini, pecah belahlah negeri itu. Masing-masing Raja berdiri sendiri dan melepaskan diri dari pengaruh dan perlindungan Kerajaan Timurlane.

Kerajaan Abu Sa'id diperebutkan oleh dua buah persukuan Turki yang baru timbul pula iaitu persukuan Kara-Kiyunli ( Domba Hitam ) dan Aga-Kiyunli ( Domba Putih ).

Di dalam satu pertempuran dio antara Ouzoun Hasan pemimpin yang baru timbul itu,tewaslah Abu Sa'id. Satu demi satu gugurlah kebesaran warisan Timurlane itu dan naiklah pula keindahan Kota Hurat tempat kekuasaan Shaibani Khan pemimpin Turki persukuan Uzbek di sebelah Timur.

Di tahun 1500 M, sisa yang paling akhir daripada keturunan Timurlane iaitu Baber putera Abu Sa'id, dapat diusir dari singgahsananya di Samarkand dan terpaksa pindah ke Hindustan dan di sanalah dia mendirikan Kerajaan Mongol yang gilang gemilang. Adapun di sebelah Barat naik pulalah kerajaan Safawy yang akan mempersatukan Iran kembali dalam mazhab Syiah.

Monday, January 11, 2010

Abd-al Rahman Al-Sufi

Abd-al Rahman Al-Sufi (903-986; juga dikenali sebagai Azophi di dunia Barat) merupakan salah seorang ahli sains Islam.

Al-Sufi merupakan seorang ahli astronomi Parsi atau dikenali sebagai Iran sekarang yang juga dikenali sebagai Abd ar-Rahman as-Sufi atau Abd al-Rahman Abu al-Hussain atau lebih dikenali di barat sebagai Azophi.

Beliau lahir pada 7 Disember 903 dan meninggal pada 25 Mei 986.Tinggal di kawasan Emir adud ad-Daula di Isfahan, beliau melakukan tugas menterjemah dan mengembangkan kerja-kerja stronomi Greek, terutama Almagest of Ptolemy.

Sumbangan

Sebagai seorang ahli astronomi terkenal di zaman pertengahan, al-Sufi juga melakukan beberapa sumbangan dengan membetulkan senarai bintang Ptolemy dan melakukan anggaran magnitud dan kejelasan yang menyimpang daripada kerja Ptolemy. Beliau mengenal pasti Awan Besar Magellanic yang kelihatan di Yaman dan bukan di Isfahan yang tidak dapat dilihat oleh bangsa Eropah sehingga pengembaraan Megellan pada abad ke 16.

Al-Sufi merupakan penterjemah utama ke Bahasa Arab mengenai Astronomi Hellenistic yang berpusat di Iskandariah. Beliau memerhatikan dan dapat mengira tempoh panjang tahun tropika dan menerangkan mengenai bintang, posisi, magnitud dan warna dan menghasilkan keputusan mengenai buruj demi buruj.Bagi setiap buruj, beliau menghasilkan dua lukisan satu daripada luaran cakerawala dan satu lagi dari sebelah dalam yang dilihat dari Bumi.

Al-Sufi juga menulis mengenai astrolab dan mencari beberapa kegunaan mengenainya. Beliau menerbitkan bukunya yang terkenal ‘Book of Fixed Stars’ pada 964, memaparkan mengenai kerjayanya dalam bentuk teks dan gambar. Dalam keterangan dan gambar mengenai Andromeda, beliau memasukkan ‘A Little Cloud ’yang sebenarnya adalah Andromeda Galaxy M31. Beliau menggambarkannya berada dalam mulut ikan yang besar merupakan buruh Arab dan ‘ awan’ berkenaan telah dikenali oleh ahli astronomi di Isfahan sebelum 905 Masihi.

Dalam bukunya, beliau juga menerangkan mengenai gugusan Omicron Velorun IC 2391 sebagai ‘bintang nebulous ’ di Vulpecula, satu gugusan atau asteris yang kini dikenali sebagai Al-Sufi atau Gugusan Brocchi atau Collinder 399.

Beliau juga menggambarkan Awan Megellan sebagi Al-Bakr, lembu jantan putih di selatan Arab yang mana ia tidak kelihatan dari Utara Arab kerana latitudnya. Al-Sufi menyediakan carta langit daripada pemerhatiannya dan mengubah magnitudnya dan mengubah magnitudnya dengan cermat.

Bukunya Kitab al-Kawatib al-Thabit al-Musawwar merupakan hasil karya yang unggul dalam astronomi stellar.

Bukunya boleh didapati dalam Bahasa Arab dan diterjemah dalam Bahasa Peranchis oleh Schjellerup dan ia dikatakan penting sehingga kini bagi kajian pergerakan dan kepelbagaian.

Kerja-keraja Al-Sufi tidak diketahui di Eropah. Pada masa penciptaan teleskop, Andromeda Nebula telah ditemui oleh Simon Marius pada 1612 menggunakan teleskop.

Al-Sufi juga menjelaskan mengenai warna Sims(satu bintang) tidak berubah yang kemudian disahkan melalui pemerhatian.

Seneca melaporkan melihat Sirms berwarna merah di Rom, Ptolemy pula melihat warna kemerahan di Iskandariah dan Schmidt pada 1841 nampak warna putih selepas warna kuning beberapa hari sebelumnya. Warna yang berlainan dianggap hasil daripada perubahan cuaca dari satu tempat ke tempat lain.

Disebabkan sumbangannya yang besar dalam bidang astronomi, sebuah kawah di bulan dinamakan Kawah Azophi yang mempunyai diameter 47.0 kilometer dalam sembilan bahagian peta bulan dan terletak 22.1 Selatan 12.7 timur. Bear dan Madler dalam tugasannya terkenal Der Mond pada 1837 menyebut kawasan permukaan bulan sempena nama al-Sufi (Azophi)

p/s : klu ade sape yang nak tambah Artikel ni silakn yer...

Fakhruddin al-Razi

Abu Abdullah Muhammad ibni Umar ibn al-Husin al-Taimi al-Bakri al-Tabaristani Fakhruddin al-Razi[1] (Parsi: أبو عبدالله محمد بن عمر بن الحسین فخرالدین الرازي) atau Fakhruddin Razi adalah seorang ahli falsafah dan teologi Parsi yang beragama Islam.[2][3] Beliau dilahirkan di Ray di Iran dan merupakan keturunan Khalifah Abu Bakar[perlu rujukan]. Wafat pada tahun 1209 M atau 606 H, beliau dikebumikan di Herat, Afghanistan.

Biografi

Beliau dilahirkan di Ray, Iran, sebuah daerah berdekatan dengan Teheran. Pengajian awal beliau adalah daripada ayahnya iaitu Diya'uddin atau Khatib al-Ray dan ilmu yang dipelajarinya ialah kalam, fiqah dan sains islam. Setelah itu, al-Razi meneruskan pengajian dengan Majduddin al-Jili dan Kamal Samnani. Fakhruddin muslim bermazhab Syafie dan teologinya aliran Ashaari. Beliau dikeneli sebagai Ibni al-Khatib dan Khatib al-Ray. Di Afghanistan dan Iran, beliau dikenali sebagai Imam Razi.

Al Razi kemudiannya mengembara ke Korezmi di Kurasan. Di setiap bandar yang disinggahi beliau, ramai orang mendekati beliau untuk menuntut ilmu. Malahan, belia mencatatkan bandar-bandar yang dikunjunginya, murid-muridnya dan cendiakawan-cendiakawan yang ditemui. Hasil pengembaraan beliau dirumuskan dalam bukunya yang bertajuk Munzarat Fakhruddin al Razi fi Bilad Ma Wara al-Nahar. Beliau juga turut bertemu dengan beberapa pembangkang beliau seperti Mutazilah, Hanbali (yang menetang ilmu kalam), Batiniah dan Qarmatiah di mana ajaran mereka ini dikritik oleh al Razi. Beliau menghabiskan masa tuanya di Herat dan membina masjid di situ.

Karya

Hasil karya al Razi yang terkenal ialah Tafsir al-Kabir, sebuah tafsir al-Quran, juga dinamakan Mafatih al-Ghaib. Karya falsafah beliau pula ialah Sharih al-Isharat, sebuah komentar mengenai karay Kitab al-Isharat wa al-Tanbihat karangan Ibnu Sina, al-Mahsul, sebuah karya fiqah dan Mahabis al-Mashriqya (Bicara Timur).

Muhammad ibn Jarir al-Tabari

Abu Jafar Muhammad bin Jarir al-Tabari atau Ibnu Thabari atau Ibnu Thabary (bahasa Arab: أبو جعفر محمد بن جرير الطبري‎, 838-923 M), adalah seorang sejarawan dan pemikir Muslim dari Iran, lahir di daerah Amol, Tabaristan (sebelah selatan Laut Kaspia). Semasa hidupnya, beliau belajar di kota Rayy, Baghdad, kemudian Syria dan juga di Mesir.

Karyanya yang terkenal antara lain: Tārikh ur-Rusul wal-Mulūk (bahasa Arab: تاريخ الرسل والملوك‎, Sejarah para Nabi dan Raja), yang berisi sejarah dunia sehingga tahun 915, dan terkenal kerana ketepatannya dalam menulis sejarah Arab dan Muslim.

Karyanya yang lain yang juga terkenal adalah berupa tafsir Al-Quran bernama Tafsir al-Tabari, yang sering digunakan sebagai sumber oleh pemikir Muslim yang lain, seperti Baghawi, Suyuti dan juga Ibnu Katsir.



Sunday, January 10, 2010

Ammar ibn Yasir

Ammar ibn Yasir merupakan anak kepada pasangan Yasir seorang pengembara Arab dan Sumaiyyah. Nama ibunya terkenal kerana ibunya merupakan orang pertama yang syahid dalam Islam. Ammar merupakan salah seorang sahabat yang hidup dari zaman Nabi sehingga ke zaman pemerintahan Khulafa al-Rasyidin yang keempat iaitu Ali bin Abi Talib.

Di zaman pemerintahan Saidina Abu Bakar as-siddiq
Beliau pernah berkhidmat untuk Saidina Abu Bakar as-siddiq utk memerangi gerakan riddah yang diketuai oleh Musailamah al-kazzab

Kematiannya

Kematiannya telah dijangkakan oleh Nabi Muhammad dalam hadithnya iaitu:

"Sesungguhnya Ammar akan dibunuh oleh golongan penderhaka dan minuman terakhirmu di dunia ini adalah susu."

Ammar terkorban syahid dalam Perang Siffin iaitu beliau berperang bagi pihak Saidina Ali bin Abi Talib. Ketika itu umur beliau sekitar 88 tahun.


Ja'far bin Abi Thalib

Ja'far bin Abi Thalib (Arab: جعفر ابن أبي طالب) (dikenali juga dengan julukan Jafar-e-Tayyar) adalah anak lelaki Abu Thalib (bapa saudara dari Nabi Muhammad, dan abang kepada Imam Syi'ah pertama dan Khalifah ke-4 Ali bin Abi Thalib. Ja'far dibesarkan oleh bapa saudaranya, Abbas bin 'Abdul Muththalib, kerana ayahnya yang miskin dan harus menanggung keluarga besar.

Terdapat keserupaan antara Ja'far dan Muhammad, baik dalam rupa mahupun sifat yang dimiliki. Muhammad memanggil Ja'far, "Bapa orang-orang Miskin", kerana beliau selalu menolong dan membantu orang miskin dengan semua uang yang dimiliki.

Kehidupan Awal

Ja'far bin Abi Thalib termasuk golongan awal memeluk Islam, sewaktu kecil dia dalam jagaan bapa saudaranya iaitu Al-Abbas, begitu juga saudaranya Ali bin Abi Thalib berada dalam jagaan Nabi Muhammad, Ja'far bin Abi Thalib menikah dengan Asma bintu Umais.

Hijrah Ke Habsyah

Ja'far dan istrinya kemudian mengikuti hijrah kedua ke Habsyah kemudian melalui dia. raja Habsyah, Najasyi iaitu Ashhamad bin Al-Abjar, memeluk Islam setelah menerima surat dari Nabi Muhammad yang dikirim melalui Amr bin Ummayyah Adh-Dhamary.

Ja'far bin Abi Thalib pulang dari Habsyah sewaktu penaklukan Khaibar dan turut menuju ke Khaibar bersama dengan Abu Musa Al-Asy'ary. Pada tahun ke 8 Hijrah, Ja'far bin Abi Thalib ikut perang Mu'tah dan gugur syahid. Selain beliau, turut gugur ialah Zaid bin Haritsah dan Abdullah bin Rawahah. Peperangan itu merupakan peperangan pertama umat islam dengan pasukan Rom.

Mus'ab ibn Umair

Mus'ab ibn Umair (bahasa Arab: مصعب بن عمير‎) merupakan seorang pemuda yang berasal dari golongan bangsawan Makkah dan terhormat. Berwajah kacak dan segak, Mus'ab menjadi tumpuan kaum wanita ketika itu. Ibunya bernama Khunnas binti Malik.

Kehidupan

Sebelum memeluk Islam, Mus'ab merupakan golongan cendikiawan Makkah dan sering dijemput ke mesyuarat para pemimpin Makkah yang ketika itu dihadiri oleh Abu Jahal, Abu Sufyan ibn Harb dan para bangsawan yang lain.

Selepas memeluk Islam di tangan Arqam ibn Abi Al-Arqam, Mus'ab kemudiannya bertukar watak menjadi zuhud dan warak.

Antara dugaan beliau adalah mendapat tentangan hebat daripada ibunya sendiri sehinggakan beliau dikurung di dalam rumah dan dijaga oleh pengawal.

Bagi mengelakkan seksaan, Mus'ab berhijrah menuju ke Habsyah sebanyak dua kali.

Jasa & Sumbangannya

Atas jasanya, Mus'ab merupakan perintis kepada para sahabat yang lain dalam proses pemelukan Islam di Madinah. Ramai di antaranya seperti Muaz ibn Jabal, Sa'ad ibn Muaz, Sa'ad ibn Ubadah, Usaid ibn Khudair, Thabit ibn Qais, tiga orang anak lelaki Amru ibn Jamuh dan ramai lagi memeluk Islam atas usaha beliau.

Mus'ab juga terlibat dalam Perang Badar dan Perang Uhud. Dalam Perang Uhud, Mus'ab dipertanggungjawabkan untuk memegang panji Islam. Dalam peperangan tersebut beliau gugur syahid.

Abu Ayyub al-Ansari

Abu Ayyub al-Ansari r.a (587 - 668) atau nama sebenarnya Khalid bin Zaid bin Kulaib dari Bani An-Najjar. Beliau mendapat penghormatan kerana Rasulullah s.a.w turun dari unta baginda di rumah beliau selepas baginda memasuki Madinah semasa baginda berhijrah ke sana dari Mekah.

Semasa Rasulullah s.a.w memasuki Madinah, setiap orang dari kalangan orang-orang Ansar bercita-cita supaya Rasulullah s.a.w turun dari unta baginda di rumah mereka. Mereka menghalang perjalanan unta Nabi s.a.w secara silih berganti supaya unta baginda menghala ke rumah mereka kemudian Nabi bersabda kepada mereka: (Biarkanlah ia pergi kerana ia telah diperintahkan). Lalu unta tersebut terus berjalan sehinggalah ia berhenti di halaman rumah Abu Ayyub Al-Ansari r.a.

Abu Ayyub terlalu gembira melihat keadaan tersebut lalu beliau terus mendapatkan Rasulullah s.a.w menyambut kedatangan baginda dengan perasaan terlalu gembira dan rasa sangat terharu sambil membawa barang-barang yang dibawa oleh Nabi s.a.w seolah-olah beliau membawa khazanah dunia kemudian terus masuk ke rumahnya.

Jasa & Sumbangan Beliau

Beliau terlibat dalam peperangan menentang kerajaan Rom Byzantine sejak mula perjuangan hinggalah ke zaman pemerintahan Muawiyah. Beliaulah yang diisyaratkan oleh baginda dalam hadisnya yang bermaksud:

"Seorang lelaki yang soleh akan syahid dan akan dikuburkan di bawah kubu kota Konstantinopel"

Turki Uthmaniyyah mengangkat beliau sebagai idola dalam usaha pembebasan kota Konstantinopel ketika zaman pemerintahan Sultan Muhammad al-Fatih.

Abu Walid Muhammad Ibnu Ahmad

Ibnu Rushd atau nama lengkapnya Abu Walid Muhammad Ibnu Ahmad (lahir 1126 dan meninggal dunia 1198) adalah ahli falsafah, perubatan, matematik, teologi, ahli fikah mazhab Maliki, astronomi, geografi dan sains.

Dilahirkan di Sepanyol dan meninggal dunia di Maghribi, beliau adalah ahli falsafah yang paling agung pernah dilahirkan dalam sejarah Islam. Pengaruhnya bukan sahaja berkembang luas didunia Islam, tetapi juga di kalangan masyarakat di Eropah. Di Barat, beliau dikenal sebagai Averroes dan bapa kepada fahaman sekularisme.

Biografi

Ibnu Rushd lahir dalam keluarga yang berilmu dan ternama. Bapanya dan datuknya merupakan kadi di Cordova (sekarang Sepanyol). Beliau telah dihantar untuk berguru dengan Ibnu Zuhr yang kemudiannya menjadi rakan karibnya.

Ibnu Rushd mempelajari ilmu fiqh dan perubatan daripada rakannya yang juga merupakan tokoh perubatan yang terkenal di Sepanyol, Ibnu Zuhr yang pernah bertugas di sebagai doktor istana di Andalusia.

Sebelum meninggal dunia, beliau telah menghasilkan bukunya yang terkenal Al Taysir. Buku itu telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan bahasa Inggeris dengan judul Faclititation of Treatment.

Selain menjalin perhubungan yang akrab dengan Ibnu Zuhr, Ibnu Rushd juga mempunyai hubungan yang baik dengan kerajaan Islam Muwahidin. Hubungan ini telah membolehkan Ibnu Rusyd dilantik sebagai hakim di Sevilla pada tahun 1169. Dua tahun kemudian, beliau dilantik menjadi hakim di Cordova.

Selepas beberapa waktu menjadi hakim, beliau dilantik sebagai doktor istana pada tahun 1182 berikutan persaraan Ibn Tufail. Ramai yang berasa cemburu dan dengki dengan kedudukan Ibnu Rusyd. Kerana desakan dan tekanan pihak tertentu yang menganggapnya sebagai mulhid, beliau dibuang ke daerah Alaisano.

Setelah selesai menjalani tempoh pembuangannya, beliau pulang semula Cordova. Kehadirannya di Cordova bukan sahaja tidak diterima, tetapi beliau telah disisihkan oleh orang ramai serta menerima pelbagai penghinaan daripada masyarakatnya.

Pada lewat penghujung usianya, kedudukan Ibnu Rusyd dipulihkan semula apabila Khalifah Al-Mansor Al-Muwahhidi menyedari kesilapan yang dilakukannya. Namun, segala kurniaan dan penghormatan yang diberikan kepadanya tidak sempat dikecapi kerana beliau menghembuskan nafas terakhirnya pada tahun 1198.

Sumbangan

Kematiannya merupakan kehilangan yang cukup besar kepada kerajaan dan umat Islam di Sepanyol. Beliau tidak meninggalkan sebarang harta benda melainkan ilmu dan tulisan dalam pelbagai bidang seperti falsafah, perubatan, ilmu kalam, falak, fiqh, muzik, kaji bintang, tatabahasa, dan nahu.

Perubatan


Karya besar lain yang pernah dihasilkan oleh Ibnu Rushd adalah "Kulliyah fit-Thibb" yang mengandungi 16 jilid, mengenai perubatan secara umum. Buku "Kulliyah fit-Thibb" telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada tahun 1255 oleh Bonacosa, orang Yahudi dari Padua. Buku itu kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dengan judul General Rules of Medicine.

Hospital Les Quinze-Vingt yang juga merupakan hopital pertama di Paris didirikan oleh Raja Louis IX berdasarkan model hospital Sultan Nuruddin di Damsyik yang kaedah perubatannya merupakan hasil daripada idea dan pemikiran Ibnu Rushd.

Kehebatannya dalam bidang perubatan tidak berlegar di sekitar perubatan umum, tetapi juga merangkum pembedahan dan fungsi organ di dalam tubuh manusia. Ibnu Rushd memberi penekanan tentang kepentingan menjaga kesihatan. Beberapa pandangan yang dikemukakan dalam bidang perubatan juga didapati mendahului zamannya. Beliau pernah menyatakan bahawa demam campak hanya akan dialami oleh setiap orang sekali sahaja.

Saturday, January 9, 2010

Sultan Sulaiman Al-Qanuni

Sultan Sulaiman Al-Qanuni merupakan tokoh negarawan Islam yang terulung di zamannya. Dikagumi kawan dan lawan, Sultan Sulaiman berjaya menyebarkan Islam sehingga ke rantau Balkan di Eropah meliputi Hungary, Belgrade, Austria, benua Afrika dan Teluk Parsi. Dilahirkan di Trabzon. Seawal usia tujuh tahun, beliau telah dididik dengan ilmu kesusasteraan, sains, sejarah, teologi & taktik ketenteraan di Istana Topkapi, Istanbul. Di barat, beliau dikenali dengan nama Sulaiman The Magnificent (Sulaiman yang Hebat)

Usia Muda

Sultan Sulaiman dilahirkan pada 6 November 1494 di bandar Tabzron, Turki.Seawal usia 7 tahun, beliau telah dididik dengan ilmu kesusasteraan, sains, sejarah, teologi & taktik ketenteraan di Istana Topkapi, Istanbul.Beliau juga sewaktu kecil berkawan rapat dengan seorang hamba,Pargal? ?brahim Pasha yang kemudiannya menjadi penasihat dan panglima tentera yang paling dipercayai waktu zaman pemerintannya.Pada usia 17 tahun,beliau menjadi gabenor Istanbul dan kemudian diangkat menjadi Sultan pada usia 25 tahun selepas kemangkatan ayahandanya,Sultan Selim I.

Kempen Ketenteraan : Selepas ditabalkan menjadi sultan kerajaan Turki Uthmaniyah,Sultan Sulaiman memulakan beberapa siri kempen ketenteraan, didahului dengan menghentikan kekacauan di Damascus pada 1521.Kemudian beliau melancarkan kempen ketenteraan menawan Bandar Belgrade,Serbia yang merupakan satu pencapaian yang hebat kerana datuk beliau,Sultan Muhammad al-Fatih gagal melakukannya.Kempen seterusnya dengan menawan kerajaan Serbia, Bulgaria Dan Byzantine.

Kebolehan

Beliau merupakan pentadbir yang mementingkan hak kesamarataan tanpa mengira pangkat dan darjat. Malah, di bawah pentadbiran Sultan Sulaiman Al-Qanuni, umat Islam & orang Yahudiundang-undang Islam dengan berkesan. Tanpa memilih populariti atau status sosial seseorang, beliau sendiri akan merisik tentang keperibadian bakal gabenor yang dilantik untuk memastikan wakil atau gabenor kerajaan Bani Turki Uthmaniyyah benar-benar bersih dan cekap. dapat hidup dengan aman dan damai. Kaedah pemilihan beliau yang ketat dalam perlantikan gabenor membantu beliau untuk melaksanakan

Jasa dan Sumbangannya

Dalam usaha beliau untuk menyatupadukan umat Islam, beliau telah menewaskan kerajaan Bani Mamluk dan seterusnya menjadi Khalifah berserta dengan jawatan Khadamul Haramain. Selepas berjaya menewaskan kerajaan Bani Mamluk, usahanya pula tertumpu untuk menjatuhkan kerajaan Parsi di bawah pemerintahan Shah Ismail dan kerajaan Bani AbbasiyyahAl-Mutawakkil. Selepas tahun 1525 M, keseluruhan kawasan Asia Tengah di bawah pemerintahan Sultan Sulaiman Al-Qanuni. di bawah pemerintahan Khalifah

Beliau digelar Al-Qanuni kerana jasanya dalam mengkaji dan menyusun semula sistem undang-undang kerajaan Bani Turki Uthmaniyah dan perlaksanaannya secara teratur dan tanpa kompromi berikutan keadaan masyarakat Islam Turki Uthmaniyah ketika itu mempunyai latar belakang dan sosio budaya yang berbeza. Pergaulan antara bangsa yang berbeza (walaupun agama yang sama) membuatkan pelbagai konflik kecil yang berlaku & ini boleh menggugat keselamatan umat Islam. Keadaan ini menyebabkan beliau membuat penyusunan & kajian tentang budaya masyarakat Islam Turki Uthmaniyah yang datang dari Eropah, Parsi, Afrika & Asia Tengah untuk diselaraskan dengan kehendak undang-undang Syariah Islamiyah.

Sumber Wiki...


Bushwackk- The Dajjal (Imran N. Hosein)



Video dari Bushwackk ini menjelaskan tentang Dajal. Ulasan tentang dajal telah diolah dengan begitu baik, menarik dan terperinci oleh Imran N. Hosein. Diharap dengan perkongsian ini menambah kefahaman anda tentang The False Messiah ini.







Konspirasi Dunia- Obelisk



Pernahkan anda mendengar tentang Obelisk? Saya pasti ramai daripada anda pernah terlihat binaan ini. Tetapi apa sebenarnya Obelisk ini? Kenapa ia berada di serata dunia, termasuklah di negara kita, Malaysia sendiri? Tidak percaya? Teruskan membaca artikel ini untuk mengetahui kebenaran yang tersirat.

Obelisk ini sebenarnya berasal dari Tamadun Mesir Purba dibina untuk melambangkan Tuhan Matahari mereka (Ra) dan mereka percaya Ra wujud bersama Obelisk ini. Mereka telah membina lebih kurang 29 buah obelisk untuk Tuhan Ra mereka. Obelisk juga dikenali dengan nama 'Cleopatra Needle' dan diasaskan dari 'Sun Pillar'.

Sun Pillar


Tahukah anda kenapa umat Islam wajib melontar batu di Jamratul Ula, Wusta dan Aqabah? Ini adalah kerana tiang tersebut merupakan sebuah "obelisk" hasil dari tiang yang menjadi simbol pemerintahan Firaun pada zaman dahulu. Dajjal dan tenteranya mengguna dan memanipulasi tenaga piramid (piramid pada hujung obelisk) dengan kaedah sains untuk tujuan yang jahat. Sebab itulah umat Islam wajib membaling batu di Jamratul sebagai tanda protes kepada manipulasi ini dan juga benci dengan iblis serta kejahatannya. Tidak ramai umat Islam yang memahami maksud simbolik kenapa perlunya membaling batu di Jamratul. Sila rujuk post saya tentang asas-asas binaaan dajal untuk memahami perkara ini lebih lanjut, klik sini.

Semasa menunaikan Haji, umat Islam akan membaling batu sebanyak 7 kali dengan 7 biji batu dimulai dengan tertib di ketiga-tiga Jamratul bermula dari Jamratul Ula, Wusta dan Aqabah dengan niat:

Bismillah, Allahuakbar Rajman Lisyaitani wahizbih
(Dengan nama Allah, Tuhan Yang Maha Besar, aku melontar syaitan dan pengikut-pengikutnya)

Obelisk pada zaman dahulu kala dibuat dari seketul batu yang diukir (monolith). Perkataan ‘obelisk’ berasal dari ketamadunan Greek. Obelisk yang berasal dari Egypt (semasa zaman Firaun) dan merupakan yang tertinggi sekali terletak di hadapan bangunan Basilica of St. John Lateran, Rome, Italy. Semasa zaman kegemilangan Constantinople, maharajanya iaitu Theodosius I bagi bahagian timur Turki, telah meletakkan sebuah obelisk di Hippodrome of Constantinople, Turki. Tidakkah kamu sedar wahai penganut Kristian, agama kamu telah diubah menjadi agama Pagan? Ajaran asal Nabi Isa a.s tidak mengajar kamu mengagungkan binaan syaitan ini!






Terdapat 28 lokasi yang terletaknya obelisk asal dari zaman Firaun iaitu di:

Mesir (8 buah)
Pharaoh Tuthmosis I, Karnak Temple, Luxor
Pharaoh Ramses II, Luxor Temple
Pharaoh Hatshepsut, Karnak Temple, Luxor
Pharaoh Senusret I, Heliopolis, Cairo
Pharaoh Ramses III, Luxor Museum
Pharaoh Ramses II, Gezira Island, Cairo, 20.4 m
Pharaoh Ramses II, Cairo International Airport, 16.97 m
Pharaoh Seti II, Karnak Temple, Luxor, 7 m

Perancis (1 buah)
Pharaoh Ramses II, di Place de la Concorde, Paris

Israel (1 buah)
Caesarea obelisk

Italy (11 buah termasuk 1 di Vatican City)
8 di Rome
Piazza del Duomo, Catania (Sicily)
Boboli Gardens (Florence)
Urbino

Poland (1 buah)
Ramses II, Poznan Archaeological Museum, Poznan (pinjaman dari Ägyptisches Museum und Papyrussammlung, Berlin)

Turki (1 buah)
Pharaoh Tuthmosis III, in Square of Horses, Istanbul

United Kingdom (4 buah)
Pharaoh Tuthmosis III, "Cleopatra’s Needle", di Victoria Embankment, London
Pharaoh Amenhotep II, in the Oriental Museum, University of Durham
Pharaoh Ptolemy IX, Philae Obelisk, at Kingston Lacy, near Wimborne Minster, Dorset
Pharaoh Nectanebo II, British Museum, London

Amerika Syarikat (1 buah)
Pharaoh Tuthmosis III, "Cleopatra’s Needle", di Central Park, New York




Adakah Obelisk ini wujud di Malaysia? Pasti ramai antara kita yang tidak tahu dan perasan sebenarnya di Malaysia tidak terlepas dari binaan dajal ini. Obelisk di Malaysia terletak di Precint 2, Putrajaya. Berikut adalah petikan dari laman web Malaysia Travel Guide, klik sini.
This is the city's own version of the Washington Monument in Washington, DC. Considered to be the national monument of Putrajaya, the Millennium Monument is a metal obelisk that stands 68 meters tall and is located within a 25-hectare park situated in Precinct 2. The etchings adorning the monument depict key moments and events of Malaysia's history.
Sabda Rasullulah:
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka (iaitu kaum berkenaan).
Hadis Riwayat Abu Daud







Berikut adalah gambar-gambar obelisk di serata dunia.



St. Peter Square, Vatican


Luxor Obelisk, Paris



Central park, New York


Sao Paolo. Brazil


Buenos Aires, Argentina


Pheonix Park, Dublin


Istanbul, Turki


London, England




Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".
Luqman 13

Friday, January 8, 2010

Kolonialisme dan Kebencian Terhadap Islam [By Prof H.Yahya]


Bangsa-bangsa kolonialis seperti Britain, Perancis dan Itali telah melakukan penderaan yang sangat kejam ke atas umat Islam yang tinggal di negara-negara Islam yang mereka jajah, dan juga turut melakukan pembunuhan beramai-ramai.

Dunia Islam tidak selalunya kekal statik. Beberapa ratus tahun dahulu, dunia diperintah oleh empayar Islam. Pada permulaan tahun 1700, hampir seluruh dunia Islam ditadbir oleh tiga empayar agung. Empayar Moghul memerintah India, manakala Empayar Safavid memerintah Iran dan kawasan-kawasan sekitarnya. Kuasa ketiga dan yang paling berkuasa ialah Empayar Uthmaniyah, yang memerintah seluruh Semenanjung Balkan termasuklah Anatolia (sekarang digelar Turki), Mesopotamia (sekarang digelar Iraq dan Syria), Semenanjung Arab, dan Afrika Utara.

http://staff.harrisonburg.k12.va.us/~cwalton/solpracticetests/World%20Two/ottomanmap.jpg

Walau bagaimanapun, ketiga-tiga empayar tersebut akhirnya hilang secara beransur-ansur daripada peta dunia. Empayar Moghul menjadi lemah, menjadi semakin kecil, dan akhirnya tumbang. Sub-benua India akhirnya jatuh ke dalam tangan kolonial British. Kawasan yang dikenali sebagai Indocina telah dikoloni oleh Perancis. Kerajaan Safavid di bahagian tengah Asia akhirnya jatuh di bawah peme­rintahan British dan Rusia. Empayar Uthmaniyah, empayar umat Islam ketiga dan yang paling kuat, akhirnya menjadi semakin kecil bermula sejak permulaan abad kesembilan belas. Tanah-tanah jajahan Uthmaniyyah di Barat telah jatuh ke tangan Rusia, dan negeri-negeri Balkan telah dipengaruhi olehnya. Timur Tengah, Semenanjung Arab dan Afrika Utara telah dikuasai oleh British, Perancis dan Itali. Dengan berakhirnya Perang Dunia Pertama, sebahagian besar dunia Islam telah diperintah oleh kerajaan-kerajaan bukan Islam.

Kesemuanya merupakan kuasa kolonial dunia ini. Pada tahun 1920-an, Rusia dan Itali menyertai negara-negara kolonial tradisi seperti Britain dan Perancis. Negara-negara tersebut telah menjajah dan menguasai dunia Islam. Mereka tidak teragak-agak untuk melakukan penyeksaan kejam dan kezaliman ke atas populasi umat Islam yang berada di bawah pemerintahannya. Britain dan Perancis "mentadbir" umat Islam di Timur Tengah, Afrika Utara, dan Timur Jauh. Dengan kata lain, mereka menuai dan menggunakan sumber-sumber alam negara Islam untuk kepentingan mereka sendiri. Soviet Rusia mengambil alih Caucasus dan Asia Tengah, dan umat Islam di kawasan tersebut telah diperhambakan di bawah tekanan rejim komunis. Itali menawan Libya pada tahun 1911, dan kemudian melakukan penaklukan berdarah ke atas Abyssinia (sekarang digelar Ethiopia) pada tahun 1930-an.

Satu ciri penting polisi-polisi Britain dan Perancis terhadap Timur Tengah ialah penubuhan negara-negara boneka yang dipergunakan untuk memenuhi segala keperluan mereka. Order palsu di Timur Tengah itu telah menjadi benih beracun yang membawa kepada berlakunya peperangan demi peperangan. Dua kuasa besar penjajah Eropah itu telah dipaksa berundur dari kawasan tersebut setelah selesai Perang Dunia Kedua. Walau bagaimanapun, mereka pergi dengan meninggalkan satu kuasa penjajah yang lebih kejam, lebih agresif, dan lebih dahsyat: Israel.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgJ67AtYIrmj9Fdov1VRqm9H9BpfCDqpWQn3qos6RdjZEaH4wU952nOUMg8EMc1ZMte0svCg9v6LuCeuaIU8jBrvVBqa5pjALNEl-c-JKjahZQS5WUugmrvgkDLdFCiq25hk_OKzV_JqiMF/s400/Israeli+Savages+Kill+Children.jpg

Apabila kita melihat gambar yang mana gambaran kasar tentangnya telahpun dirumuskan, kita dapat melihat dengan jelas bahawa dunia Islam sudah menjadi sasaran kuasa asing sejak permulaan abad kesembilan belas lagi. Sepanjang tempoh 200 tahun, dunia umat Islam telah diduduki, dijajahi, ditindas dan dizalimi oleh kuasa-kuasa ini. Rejim-rejim boneka yang diletakkan oleh kuasa-kuasa tersebut di dalam dunia Islam turut menindas umat Islam, dan mereka masih melakukannya sehinggalah ke hari ini. Tambahan lagi, kuasa-kuasa luar tersebut telah mewujudkan beberapa ideologi baru yang sangat asing kepada dunia Islam, seperti nasionalisme melampau, fasisme dan komunisme. Mereka kemudiannya menggunakan golongan yang terpedaya dengan ideologi-ideologi tersebut untuk menjadi "musuh dalam selimut" kepada masyarakat Islam.

Dasar Ideologi-ideologi Permusuhan Terhadap Islam [ By Prof H.Yahya]

Dasar Ideologi-ideologi Permusuhan Terhadap Islam

Apabila kita menganalisis musuh-musuh dunia Islam, kita akan berjumpa dengan tiga idea-idea asas:

1. Imperialisme Barat: Sebagai contoh, kolonialisme British dan Perancis seperti yang telah diterangkan di atas.

2. Ekstrem-fasisme nasionalisme: Fasisme Itali, Israel, dan kumpulan-kumpulan profasis yang menyebabkan tercetusnya perang-perang saudara di dalam dunia Islam.

3. Komunisme: Soviet Rusia, China, Kemboja di bawah peme­rintahan Khmer Rouge, komunis di Afghanistan dan pelbagai lagi kumpulan komunis di Timur Tengah.

Kajian yang lebih mendalam mendedahkan bahawa ketiga-tiga idea tersebut muncul pada abad kesembilan belas, dan berkembang pada abad kedua puluh. Nasionalisme ekstrem dan fasisme yang muncul daripada kebangkitan idea-idea tersebut merupakan ideologi-ideologi yang terbit secara menyeluruh pada abad kesembilan belas, dan mula dipraktikkan dengan meluas pada abad kedua puluh. Komunisme bermula daripada teori materialisme dialektikal yang diperkenalkan oleh Marx dan Engels pada abad kesembilan belas, walaupun regim komunis yang pertama masih belum ditubuhkan sehingga tahun 1917, di Rusia.

Seseorang boleh berkata bahawa hanya kolonialisme Barat yang bermula sejak awal-awal abad, walaupun kemudian ia dirangkumi oleh inisiatif ekonomi yang terbatas dan kemudian sekali lagi mendominasi posisi global dengan menggunakan asas-asas falsafah dan ideologinya pada abad kesembilan belas.

Ini menunjukkan kepada kita bahawa musuh dunia Islam yang sebenarnya bukanlah sebuah kesatuan ataupun peradaban (misalnya peradaban Barat), tetapi adalah "ideologi-ideologi" yang telah menukarkan kesatuan-kesatuan atau peradaban-peradaban tersebut kepada penindas-penindas yang hauskan darah. Ideologi-ideologi ini telah mendominasi sebahagian besar dunia pada abad kesembilan belas, dan telah membawa kekejaman dan kezaliman ke mana-mana sahaja ia pergi. Sebenarnya ideologi-ideologi inilah yang menjajah, membahagi, merompak, memperhamba, dan menyembelih umat Islam sedunia.

Selama lebih dari setengah abad, umat Islam Palestin telah diusir dari kediaman mereka tanpa sebab, ditembak, dan dilakukan penderaan dan kekejaman. Namun seluruh dunia diam membisu dalam menghadapi kuasa penjajah: Israel.

Tiada bangsa atau masyarakat tertentu yang menjadi musuh dunia Islam secara khusus, tetapi ia lebih kepada sebuah “ideologi” yang telah menukar bangsa dan masyarakat tersebut menjadi penindas. Ideologi-ideologi ini mula mendominasi dunia secara meluas pada abad ke-19, dan ke mana sahaja ia pergi, pasti wujud senario kekejaman dan kezaliman dalam abad ke-20.

Apabila kita memerhatikan ketiga-tiga ideologi ini, kita dapat melihat di sebalik segala apa yang berlaku ialah peningkatan kepercayaan ateisme di Barat. Setiap daripada mereka muncul apabila dunia Barat sudah tidak mahu lagi percaya kepada Tuhan dan agama, dan mula menerima fahaman golongan materialis sebagai cara hidup mereka.

Satu kebenaran penting yang mengesahkan hakikat ini ialah ketiga-tiga ideologi ini telah diasaskan daripada teori evolusi Darwin, yang mana menggambarkan "asas saintifik ateisme" dan yang mana buat julung-julung kalinya falsafah ateis telah menjadi satu "kebenaran saintifik."

The Elit Secret Organisation

New World Order{The Elit Secret Organisation}





Apa yang dipaparkan di sini bukanlah bertujuan untuk memaksa anda percaya 100% terhadap apa yang ditulis, tetapi lebih kepada mengajak anda berfikir dengan mendalam.

Thursday, January 7, 2010

Petua Untuk Terus Kekal Bertenaga

Kita seringkali cepat penat, mengantuk dan kurang bertenaga tiap kali sedang belajar, bekerja atau membaca,tambahan pula bagi nak yang exam tak lama lagi,maklum la time2 macam nie otak semua tengah serabut...

Kesannya, pergerakan kita lambat slow motion, kurang produktif dan paling teruk, kurang semangat!

Saya kongsikan 3 petua bagaimana untuk terus kekal bertenaga dari pagi sampai ke malam. Pertama, pastikan Anda selalu bersenam.

Senaman ringan sudah memadai untuk melancarkan perjalanan darah. Jenis senaman yang saya rekemenkan adalah seperti mendaki tangga, parking jauh sikit lalu berjalan kaki ke tempat kerja, regangan otot yang simple, berkebun atau berlari-lari anak 10-15 minit sehari.

Kedua, jaga pemakanan. Lebihkan makanan yang banyak mengandungi serat.

Makanan jenis ini memberi tenaga berpanjangan lebih-lebih lagi bila Anda rajin minum air.

Sometime, kita jadi kurang bertenaga sebab kurang air dalam badan. Tapi, bila air dah berlebih dalam badan, kita kerap ke bilik air pula.tambah2 time musim sejun nie...rajin sangat ke bilik ayo yer...

Jadi, minum yang ngam-ngam. Elak banyak ambil makanan yang berprotein seperti telur, sosej atau daging lembu, kesannya Anda akan mengantuk sepanjang hari.

Ketiga, jaga waktu tidur. Biasanya, waktu normal kita tidur 8 jam sehari.

Ada sesetengah orang boleh tidur 3-5 jam sehari, tapi ia memerlukan tahap motivasi tinggi untuk maintain waktu tidur begitu. Bila Anda dah terbiasa tidur 8 jam, tidur 8 jam. Jika terbiasa tidur 5 jam, tidur 5 jam. Jangan lebih, jangan kurang.

Bila dah selalu bersenam, jaga pemakanan dan jaga waktu tidur, Anda akan perasan perubahannya. Anda berubah jadi lebih bertenaga dan lebih ceria.

Bila dah selalu ceria, mudah untuk Anda merubah diri jadi bermotivasi. Ia membuat Anda mudah untuk perform pada level tinggi.

Salam Imtihan buat semua sahabat yang bakal menduduki exam tahun nie...Bittaufiq Wa Najah...

Related Posts with Thumbnails

.::Rise Of Islam::.

FOM Ads II
FOM Ads

Rangkaian Islam

Download

Followers

سبحان الله

Tazkirah Hari ini

Kata2 Imam Syafie : Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?"
Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."


  © Blogger template 'Grease' by Fariezatie 2010

Back to TOP