Sunday, January 10, 2010

Mus'ab ibn Umair

Mus'ab ibn Umair (bahasa Arab: مصعب بن عمير‎) merupakan seorang pemuda yang berasal dari golongan bangsawan Makkah dan terhormat. Berwajah kacak dan segak, Mus'ab menjadi tumpuan kaum wanita ketika itu. Ibunya bernama Khunnas binti Malik.

Kehidupan

Sebelum memeluk Islam, Mus'ab merupakan golongan cendikiawan Makkah dan sering dijemput ke mesyuarat para pemimpin Makkah yang ketika itu dihadiri oleh Abu Jahal, Abu Sufyan ibn Harb dan para bangsawan yang lain.

Selepas memeluk Islam di tangan Arqam ibn Abi Al-Arqam, Mus'ab kemudiannya bertukar watak menjadi zuhud dan warak.

Antara dugaan beliau adalah mendapat tentangan hebat daripada ibunya sendiri sehinggakan beliau dikurung di dalam rumah dan dijaga oleh pengawal.

Bagi mengelakkan seksaan, Mus'ab berhijrah menuju ke Habsyah sebanyak dua kali.

Jasa & Sumbangannya

Atas jasanya, Mus'ab merupakan perintis kepada para sahabat yang lain dalam proses pemelukan Islam di Madinah. Ramai di antaranya seperti Muaz ibn Jabal, Sa'ad ibn Muaz, Sa'ad ibn Ubadah, Usaid ibn Khudair, Thabit ibn Qais, tiga orang anak lelaki Amru ibn Jamuh dan ramai lagi memeluk Islam atas usaha beliau.

Mus'ab juga terlibat dalam Perang Badar dan Perang Uhud. Dalam Perang Uhud, Mus'ab dipertanggungjawabkan untuk memegang panji Islam. Dalam peperangan tersebut beliau gugur syahid.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

.::Rise Of Islam::.

FOM Ads II
FOM Ads

Rangkaian Islam

Download

Followers

سبحان الله

Tazkirah Hari ini

Kata2 Imam Syafie : Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?"
Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."


  © Blogger template 'Grease' by Fariezatie 2010

Back to TOP