Saturday, January 9, 2010

Sultan Sulaiman Al-Qanuni

Sultan Sulaiman Al-Qanuni merupakan tokoh negarawan Islam yang terulung di zamannya. Dikagumi kawan dan lawan, Sultan Sulaiman berjaya menyebarkan Islam sehingga ke rantau Balkan di Eropah meliputi Hungary, Belgrade, Austria, benua Afrika dan Teluk Parsi. Dilahirkan di Trabzon. Seawal usia tujuh tahun, beliau telah dididik dengan ilmu kesusasteraan, sains, sejarah, teologi & taktik ketenteraan di Istana Topkapi, Istanbul. Di barat, beliau dikenali dengan nama Sulaiman The Magnificent (Sulaiman yang Hebat)

Usia Muda

Sultan Sulaiman dilahirkan pada 6 November 1494 di bandar Tabzron, Turki.Seawal usia 7 tahun, beliau telah dididik dengan ilmu kesusasteraan, sains, sejarah, teologi & taktik ketenteraan di Istana Topkapi, Istanbul.Beliau juga sewaktu kecil berkawan rapat dengan seorang hamba,Pargal? ?brahim Pasha yang kemudiannya menjadi penasihat dan panglima tentera yang paling dipercayai waktu zaman pemerintannya.Pada usia 17 tahun,beliau menjadi gabenor Istanbul dan kemudian diangkat menjadi Sultan pada usia 25 tahun selepas kemangkatan ayahandanya,Sultan Selim I.

Kempen Ketenteraan : Selepas ditabalkan menjadi sultan kerajaan Turki Uthmaniyah,Sultan Sulaiman memulakan beberapa siri kempen ketenteraan, didahului dengan menghentikan kekacauan di Damascus pada 1521.Kemudian beliau melancarkan kempen ketenteraan menawan Bandar Belgrade,Serbia yang merupakan satu pencapaian yang hebat kerana datuk beliau,Sultan Muhammad al-Fatih gagal melakukannya.Kempen seterusnya dengan menawan kerajaan Serbia, Bulgaria Dan Byzantine.

Kebolehan

Beliau merupakan pentadbir yang mementingkan hak kesamarataan tanpa mengira pangkat dan darjat. Malah, di bawah pentadbiran Sultan Sulaiman Al-Qanuni, umat Islam & orang Yahudiundang-undang Islam dengan berkesan. Tanpa memilih populariti atau status sosial seseorang, beliau sendiri akan merisik tentang keperibadian bakal gabenor yang dilantik untuk memastikan wakil atau gabenor kerajaan Bani Turki Uthmaniyyah benar-benar bersih dan cekap. dapat hidup dengan aman dan damai. Kaedah pemilihan beliau yang ketat dalam perlantikan gabenor membantu beliau untuk melaksanakan

Jasa dan Sumbangannya

Dalam usaha beliau untuk menyatupadukan umat Islam, beliau telah menewaskan kerajaan Bani Mamluk dan seterusnya menjadi Khalifah berserta dengan jawatan Khadamul Haramain. Selepas berjaya menewaskan kerajaan Bani Mamluk, usahanya pula tertumpu untuk menjatuhkan kerajaan Parsi di bawah pemerintahan Shah Ismail dan kerajaan Bani AbbasiyyahAl-Mutawakkil. Selepas tahun 1525 M, keseluruhan kawasan Asia Tengah di bawah pemerintahan Sultan Sulaiman Al-Qanuni. di bawah pemerintahan Khalifah

Beliau digelar Al-Qanuni kerana jasanya dalam mengkaji dan menyusun semula sistem undang-undang kerajaan Bani Turki Uthmaniyah dan perlaksanaannya secara teratur dan tanpa kompromi berikutan keadaan masyarakat Islam Turki Uthmaniyah ketika itu mempunyai latar belakang dan sosio budaya yang berbeza. Pergaulan antara bangsa yang berbeza (walaupun agama yang sama) membuatkan pelbagai konflik kecil yang berlaku & ini boleh menggugat keselamatan umat Islam. Keadaan ini menyebabkan beliau membuat penyusunan & kajian tentang budaya masyarakat Islam Turki Uthmaniyah yang datang dari Eropah, Parsi, Afrika & Asia Tengah untuk diselaraskan dengan kehendak undang-undang Syariah Islamiyah.

Sumber Wiki...


0 comments:

Related Posts with Thumbnails

.::Rise Of Islam::.

FOM Ads II
FOM Ads

Rangkaian Islam

Download

Followers

سبحان الله

Tazkirah Hari ini

Kata2 Imam Syafie : Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?"
Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."


  © Blogger template 'Grease' by Fariezatie 2010

Back to TOP